Gastvrije kop koffie 13/100, over ‘Welkom, het nieuwe klantvriendelijk’

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

 

Geplaatst op 6 juni 2017 door Pascale (www.betiquette.nl)

Bron: http://betiquette.nl/gastvrije-kop-koffie-13100-over-welkom-het-nieuwe-klantvriendelijk/ 

 

Elwin van Rijen is auteur van het boek “Welkom, het nieuwe klantvriendelijk”. Hij vroeg mij in een berichtje om eens af te spreken om over zijn boek te praten. De locatie had hij ook al bedacht; Espressobar Hugo in Oosterhout. Hij was hier eerder zo positief verrast dat het hem eigenlijk verbaasde dat dit nog bestond. Bovendien hadden ze nog lekkere koffie ook! Nieuwe ontmoeting, nieuwe locatie en een gastvrij onderwerp, dat moet een geslaagde kop koffie worden.

 

Op het drukbezette terras, voorzien van koffie en (Chai)thee, vraag ik Elwin naar de inspiratie voor zijn boek. “Tegenwoordig is het niet voldoende om alleen klantvriendelijk te zijn” vertelt hij. “Het gaat om de totale beleving die de klant of gast uiteindelijk een welkom gevoel geeft. Ik heb gekozen voor een opzet van verschillende korte columns en verhalen en heb me laten inspireren door mijn eigen ervaringen. Het boek is aangevuld met korte verhalen, geschreven door vrienden en bekenden.” De rode draad in het boek is Ria, medewerkster van een lokaal warenhuis. Ria staat voor Elwin symbool voor klantonvriendelijkheid. Volgens hem kent iedereen wel een ‘Ria’ of is soms zelf een ‘Ria’.

 

Behalve als hospitality freelancer werkt hij op een internationale verkoopafdeling van een productiebedrijf voor gereedschappen. Ook hier probeert hij in alles het gevoel van ‘welkom’ te bevorderen, zowel voor interne als voor externe relaties. Zo heeft, met zijn hulp, de receptie een positieve ontwikkeling doorgemaakt door het project ‘groei door aandacht’. Trots vertelt Elwin dat hij van zijn werkgever alle ruimte krijgt om gastvrijheid vorm te geven, zowel binnen als buiten het bedrijf.

 

Zijn droom? “Dat gastvrijheid een tweede natuur is voor ieder bedrijf, ongeacht branche, locatie of grootte. Dat bezoekers en collega’s zich welkom en verwacht voelen, en dat collegialiteit een groot goed is!” Ik kan me wel goed vinden in die droom, wie weet kunnen we een keer gezamenlijk aan de slag met een gastvrije klus!

 

Beste Elwin, ik vond het een hele leuke kennismaking op een hele gastvrije plek! Dank voor jouw enthousiaste verhaal en je boek, dat herkenbaar en laagdrempelig geschreven is. Het boek is te bestellen via www.elwinvanrijen.nl.

Write a comment

Comments: 0