Het ik-heb-het-druk-schild

 

 

 

Hoe vaak zeggen mensen, als je ze vraagt hoe het gaat, dat ze het druk hebben? Zelf doe ik daar ook aan mee. Druk waarmee? Met de dagelijkse werkzaamheden waarvoor de meesten van ons gewoon betaald worden?

 

Natuurlijk zal de werkdruk bij sommige bedrijven erg hoog of zelfs té hoog liggen. Maar hoe erg is het om het op je werk heel druk, of misschien wel veel te druk te hebben? Bedenk eens hoe het zou zijn wanneer je hele dagen niets te doen zou hebben op je werk. Hoe zou je je voelen wanneer je in plaats van een burn-out, een ‘bore-out’ krijgt? Wat ik een kwalijke zaak vind is dat mensen te pas en te onpas hun ‘ik-heb-het-druk-schild’ opwerpen als excuus om niet meer klantvriendelijk te zijn.

 

De meeste mensen laten geen fooi achter in een restaurant als ze ontevreden zijn. Een echtpaar in Amerika deed dat juist wel. Het stel moest in een restaurant twintig minuten wachten op een drankje en vervolgens veertig minuten op het voorgerecht. Het hoofdgerecht duurde zelfs meer dan een uur. Hoewel iedereen om hen zich afreageerde op de ober en boos het restaurant verliet, voelde dit echtpaar met de ober mee. Ondanks dat ze ook een slechte ervaring hadden, liet het stel een fooi achter van $ 100.

 

"Kun jij jouw ik-heb-het-druk-schild thuislaten?"

 

Het paar besefte dat de ober niet verantwoordelijk was voor de ellende. Er was overduidelijk een personeelstekort. Naar alle waarschijnlijkheid zou de ober weinig of geen fooi krijgen, terwijl horecamedewerkers in Amerika daarvan sterk afhankelijk zijn. Het is een belangrijk deel van hun loon. Ze hadden zelf ook in zijn schoenen gestaan en hadden groot respect voor de man die probeerde te redden wat er te redden viel. Ondanks de drukte, de hectiek en de boosheid van de gasten, bleef de ober uitermate vriendelijk en verschool hij zich niet achter zijn ik-heb-het-druk-schild.

 

 

Write a comment

Comments: 0