Mag ik hier roken?

De rokerspaal voor de ingang van het ziekenhuis, het gemeentehuis, het winkelcentrum en misschien ook wel voor jouw bedrijf, is een vorm van grote klantonvriendelijkheid. Zeker voor niet-rokers.

 

Omdat er binnen niet gerookt mag worden, regelen we het over het algemeen zo dat we het voor de deur kunnen doen. Mijn ervaring is echter dat ik me regelmatig door een vieze, grijze wolk van sigarettenrook moet worstelen voordat ik binnen ben.

 

Het slechtste voorbeeld vind je in het winkelcentrum in mijn woonplaats. De rookpalen bevinden zich naast de ingang.  Als roker sta je daar lekker beschut, uit de wind en onder een afdak. Goed geregeld toch?! Althans voor de rokers. Als bezoeker worstel je je ook hier door de rook naar binnen, om daar op adem te kunnen komen. Vóóral op een regenachtige dagen wanneer het er vol staat met schuilende rokers.

 

"Ik heb geen moeite met een rookpaal voor de deur, zolang de rokers hun rook maar niet uitblazen."

 

Óók bij veel restaurants of hotels staan de rokers voor de deur. Natuurlijk begrijp ik dat je je collega’s en gasten van dienst wilt zijn door ze een plaats te bieden om te roken. Deze oplossing komt de welkomstfase echter niet ten goede. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan, zag ik bij een hotel in Aberdeen, Schotland. Bij de ingang hangt een bordje met het vriendelijke verzoek om niet bij de ingang, maar aan de achterkant bij de speciaal daarvoor gecreëerde rokersplaats te gaan staan.

 

Waar staat de rookpaal van jouw bedrijf?

 

 

Write a comment

Comments: 0