Mijn boek

 

Bij de klantenservice: ”Nee sorry, ik kan u mijn naam niet geven, zo meteen gaat u mij nog terugbellen!”

 

Een lege balie bij de klantenservice, omdat deze alleen voor retouren en klachten is, terwijl er een lange rij bij de kassa staat.

 

Zeg eens “met plezier” in plaats van “graag gedaan”. Zo laat je zien dat je er echt plezier in hebt.

 

Een telefoniste die zegt: “Dat kan ik vanaf hier toch ook niet zien”, wanneer je

vraagt of er iemand van de afdeling verkoop aanwezig is.

 

Let eens op de kleur van iemands ogen wanneer je deze helpt, zo moet je de ander wel aankijken.

 

'Welkom, het nieuwe klantvriendelijk' is een verzameling van korte verhalen waarin klantvriendelijkheid centraal staat. Ria, een medewerkster van de klantenservice van een lokaal warenhuis, is de rode draad in deze verhalen. Ria is iemand van wie je denkt dat ze het goede voorbeeld geeft en met wie ik als jongetje van twaalf mijn allereerste echte klantbeleving heb gehad.

 

Mijn doel is jou te laten nadenken over jouw eigen handelen. Want zijn we wel zo klantvriendelijk als we zeggen en denken dat we zijn? 

 

Onderaan deze pagina vind je enkele reacties van lezers en een inkijkexemplaar van het boek.

 

Na het behalen van de Top 100 van www.managementboek.nl in de eerste week van 2018 met als hoogste notering plaats #26 (en dat maar liefst 30 dagen) is het hard gegaan met mijn voorraad boeken.

 

Dit betekent dat ik op dit moment helemaal uitverkocht ben en hard op zoek ben naar mogelijkheden voor een tweede druk. De eerste druk heb ik volledig in eigen beheer uitgegeven en ben voor de volgende druk op zoek naar een uitgever die mij hierin kan ondersteunen (suggesties zijn uiteraard van harte welkom).

 

Wil je als bedrijf of organisatie een grotere bestelling ineens doen, dan zijn er vanaf 150 stuks uiteraard andere mogelijkheden. Met plezier bespreek ik deze met je.  


Reactie schrijven

Commentaren: 23
  • #1

    Rob (via www.bol.com) (donderdag, 30 juni 2016 18:16)

    Echte aanrader, leest lekker weg en heeft veel raakvlak met praktijk situaties.

  • #2

    Thomas (via www.managementboek.nl) (donderdag, 30 juni 2016 18:17)

    Wat een leuk en luchtig geschreven spiegeltje. Het zet je met verschillende korte anekdotes aan het denken! Aanrader!

  • #3

    Angelina (via www.linkedin.com) (donderdag, 30 juni 2016 18:22)

    Net mijn exemplaar van Welkom, het nieuwe klantvriendelijk ontvangen van de auteur, mijn oud-collega Elwin van Rijen.
    Interessant en leesbaar boek over klantvriendelijkheid in het bedrijfsleven. Ik had de eer om mee te lezen en ik ben trots op Elwin!
    Je eigen exemplaar kan natuurlijk besteld worden via http://www.elwinvanrijen.nl

  • #4

    Tamara (donderdag, 30 juni 2016 18:23)

    Herkenbare situaties, beschreven in korte makkelijk te lezen verhalen. De afsluitende vragen zetten je écht aan het denken over je eigen gedrag. Een eyeopener om zelf aan de slag te gaan met mijn eigen ik-heb-het-druk-schild. Een absolute aanrader!!!

  • #5

    Ans (via www.facebook.com) (donderdag, 30 juni 2016 18:24)

    Elwin, ik heb je boek met veel plezier gelezen, het is een vlot leesbaar en vooral leerzaam boek. Voor mij persoonlijk zijn de hoofdstukken "PEP" in je werk en het ik-heb-het-druk-schild heel herkenbaar, hoog tijd om daar eens verandering in te brengen! Daarnaast ook complimenten voor de goed gekozen boek-cover, heel toepasselijk.

  • #6

    Jenny (via e-mail) (vrijdag, 01 juli 2016 18:07)

    Erg leuk en herkenbaar om te lezen.

  • #7

    Niels (via WhatsApp) (donderdag, 07 juli 2016 20:16)

    Top boek

  • #8

    Wen (via Facebook) (zaterdag, 09 juli 2016)

    Ben hem volop aan het lezen. Is een aanrader. Veel herkenbare zaken, maar ook heel veel nuttige en bruikbare tips!

  • #9

    Freek (via Twitter) (dinsdag, 12 juli 2016 22:46)

    Net het boek 'Welkom. het nieuwe klantvriendelijk' van @elwinvanrijen uitgelezen! Een echte #aanrader voor iedere werknemer & ondernemer!

  • #10

    Ton (via e-mail) (dinsdag, 12 juli 2016 23:55)

    Elwin,
    Boekske gelezen, hartstikke leuk en voor velen buitengewoon leerzaam.
    Heel herkenbare zaken waar je je aan ergert of juist positief verwonderd.
    Al naar gelang de ervaring.
    Heb het boekje inmiddels aan een manager in de zorg op Goeree uitgeleend: ter leeringh ende vermaeck.
    Je hebt een steen in de vijver gegooid, de rimpelingen op het water breiden zich vanzelf uit.
    Goed gedaan!!!

  • #11

    Zeger (via WhatsApp) (woensdag, 13 juli 2016 06:50)

    Het boek is prachtig! En leest lekker vlot en makkelijk weg en heb om sommige dingen hard gelachen!

  • #12

    Jolanda (via Facebook) (zaterdag, 30 juli 2016 19:12)

    Het is zeker de moeite waard en geeft motivatie en energie voor iedere nieuwe werkdag!

  • #13

    Niels (vrijdag, 05 augustus 2016 19:23)

    Hey Elwin, het las makkelijk weg en ik kwam heel veel herkenbare dingen tegen. Ik ga het boekje ook aan mijn chef geven zodat hij misschien voor ons ook verbeterpunten ziet, ik denk dat het voor onze klantenbalie ook een goed boek zou kunnen zijn. Dus dank je wel

  • #14

    Sander (vrijdag, 26 augustus 2016 23:14)

    Leuk boek om te lezen.....TOP.

  • #15

    Michel (via www.managementboek.nl) (zondag, 04 september 2016 13:40)

    Een plezierig boek met praktische tips.

    Er zijn al heel wat boeken over klantvriendelijkheid geschreven. Dus wellicht vraagt u zich af 'nog weer eentje?' Inderdaad: nog eentje, maar een goede. De insteek is een tikkeltje anders dan veel andere boeken. De gedachte van de auteur is dat klanten zich allereerst welkom moeten voelen. Vandaar uit volgen dan de andere zaken.

    Het boekje leest uitermate plezierig. Het bevat vele praktische tips en leuke anekdotes. Kortom: een aanrader en een goed idee om samen regelmatig met uw medewerkers door te nemen. Want dat wordt ook duidelijk: klantvriendelijkheid komt op veel plekken niet vanzelf en moet en constant punt aan aandacht zijn.

  • #16

    Harald (dinsdag, 29 november 2016 15:19)

    Erg enthousiast over boek 'Welkom, het nieuwe klantvriendelijk' van Elwin van Rijen. Onder boekentips vermeld op de site www.moderngastheerschap.nl.

  • #17

    Carolien (vrijdag, 09 december 2016 06:45)

    Ik denk dat Elwin schrijft over een belangrijk thema wanneer het gaat over ondernemerschap in het algemeen en klantcontact in het bijzonder. Op een verfrissende manier schrijft hij over ‘je ergens welkom voelen’, wat in de basis draait om klantvriendelijkheid. Hij doet dit door middel van verschillende korte columns en verhalen. Leuk en waardevol is de oefening die hij aan het einde van het boek beschrijft, die het je mogelijk maakt je eigen organisatie en de klantvriendelijkheid daarbinnen, eens onder de loep te nemen.

    Eén van de meest pakkende verhalen is wat mij betreft ‘Hoe ver ga jij?’ waarin de verfrissende vraag gesteld wordt of je nu echt àlles moet doen om je klant te behouden. Het sociaal gewenste antwoord daarop is natuurlijk: ‘Ja, de klant is koning’. Het artikel geeft in mijn ogen op een treffende manier weer hoe in de praktijk van alle dag handen en voeten te geven aan die uitspraak.

    Brengt dit boek veel nieuws onder de zon? Ik denk het niet. De praktische insteek én de levendige verhalen, in combinatie met de vlotte schrijfstijl en tips die tot nadenken aanzetten, maken dit boekje echter tot een aangename leeservaring.

    Uit het dankwoord van Elwin zelf, blijkt dat hij over een gezonde dosis humor én zelfreflectie beschikt. Daar hou ik van. Ik ben blij dat hij beschrijft dat niets menselijks hem vreemd is, ook daar waar het klantvriendelijkheid aangaat. Want inderdaad, klantvriendelijkheid blijft mensenwerk.

    Als je een thema als klantvriendelijkheid eens op een diepere laag bekijkt, dan zul je merken dat het gaat over een verzameling gedragingen, die uiteindelijk gestuurd worden door houding en overtuigingen. Klantvriendelijk gedrag is altijd een gevolg van iets. En dat iets ligt niet buiten je, maar binnenin je.

    Deze quote vat het boek naar mijn idee dan ook prachtig samen: ‘Klantenservice is een houding, geen afdeling’

    Nieuwsgierig? Wil je meer lezen? Het boek bestellen als een leuk kerstcadeau voor onder de kerstboom? Ik zeg: doen!

  • #18

    Peter (via Facebook) (zaterdag, 01 april 2017 11:00)

    Heb je boek gelezen. Was erg leuk en soms confronterend. Iedereen met klanten, intern of extern, zou het even kunnen doornemen :-)

  • #19

    Pascale (donderdag, 08 juni 2017 10:46)

    Dank voor jouw enthousiaste verhaal en je boek, dat herkenbaar en laagdrempelig geschreven is.

  • #20

    Guido (via e-mail) (donderdag, 14 december 2017 17:14)

    Het is jammer dat ik jouw boek niet in mijn bezit had toen ik Opzouten! schreef, want sommige van jouw cases hadden er waarschijnlijk niet in misstaan (met bronvermelding, uiteraard).

  • #21

    Sylvia (via e-mail) (maandag, 15 januari 2018 06:58)

    Gistermiddag heb ik samen met mijn collega's van apotheek Ridderveld de "training" hospitality mogen volgen bij jullie.
    Zelf ben ik nu ongeveer 10jr 40u werkzaam bij de apotheek als ondersteunend medewerker.
    Ik sta dus niet aan de balie maar bevind mij "achter de schermen".
    Ik hoor en zie echter heel veel en spreek daarom ook vaak de patiënten aan die binnenkomen (Goedemorgen, goedemiddag).

    Afijn ik kreeg na afloop het boek over klantvriendelijkheid mee naar huis.
    Nu moet je weten dat ik nooit een boek lees haha.

    Echter begon ikr vanochtend in te lezen en het pakte mij van begin af aan alles is zó herkenbaar!
    Het is nu 18u en het boek heb ik uit met als eindconclusie dat ik nu heel anders aankijk tegen bepaalde situaties.. geweldig!

    Ik wilde je dit graag laten weten.dankjewel voor het uitbrengen van dit boek.
    Wellicht zien wij elkaar een keer in apotheek Ridderveld.

  • #22

    J. (vrijdag, 19 januari 2018 13:09)

    Wat een leuk boekje heeft u geschreven! Heel toegankelijk, informatief en goed idee om zo'n Ria als personage op te voeren, waardoor het herkenbaar wordt voor de lezer.

  • #23

    John (via e-mail) (dinsdag, 20 maart 2018 14:49)

    Ik heb je boek met plezier bekeken. Klantvriendelijkheid is altijd een boeiend en dankbaar onderwerp. Je schrijft laagdrempelig en de anekdotische stijl maakt het voor veel mensen herkenbaar.